Monday, January 14, 2013

Varas siinpool kindlust: 1.osa


203 a. 20.D,  mihklikuu
Claus tundis seltskonna ära. Jano, tema pruut Helena ja nendest eemal istus tema. Claus ohkas ning istus kohmakalt nende juurde. Nad olid kogunenud Jano isa kõrtsi vanasse pööningusse. Nii olid nad teinud juba aastaid. Hiljem oli liitunud nendega ka Helena ja flirtinud alati kergelt Janoga, aga paar sai neist alles möödunud aasta lehekuul.
Ja siis veel tema. Ta oli vaevu lapse east väljas, aga  nägi välja väga täiskasvanulik. Naise punased juuksed langesid vabalt ta õlgadele ning ta tumedad silmad vaatasid kannatlikult Clausi. See pilk pani alati Clausi südame kiiremini pekslema, kuid ikka ta pidi rahu säilitama. Naine võis ajada kõik poisid hulluks, aga vaid Claus teadis koos Janoga, et naine polnud armunud kellessegi neist toladest. Claus oli kuulnud kuidas Jano rääkis Helenale, et tüdruk ootab lihtsalt printsi valgel hobusel ja printse siin müüride sees oli vaid üks.
„Claus! Leidsid siia tee ikka ülesse.“ Muigas Jano  Helenat rohkem oma kaissu tõmmates.
Claus vaatas neid kahte. „Jano, ma leian siia tee pimesi ja purjus. Miks ma ei peaks leidma teed siia videvikus ja kainena?“ uuris Claus kapilt nuga võttes. Ta vaatas hetkeks punapäist tüdrukut, kes tõmbas enda narmendavat tekki rohkem keha ümber. Kõigest kiire pilk tüdrukule ja Claus oligi saavutanud tema tähelepanu. Claus pööras kiirelt pilgu ära ja hakkas oma nime põrandasse teiste nimede kõrvale uuristama.
„Mis on?“ küsis punapea tuimusega, aga ikkagi tundis Claus endal tüdruku terast pilku. Ta oleks tahtnud praegu vestelda Janoga või mängida muusikat, aga ei. Tema pidi seletama punapeale, miks teda vaadanud oli.
Halastaja nimel, mõtles Claus valusalt. Ta tundis punapead sama hästi, kui Janot või isegi veel paremini. Nad olid valvureid tüüdanud juba viieselt ning kümme aastat hiljem paneb tüdruk tema südame rõõmust hüppama, kuid ajad olid nüüd teised. Tüdruk oli osavam, targem ja kavalam kui Jano ja tema võiksid iial olla.
„Sul on külm,“ vastas Claus tüdrukule, jätkates oma nime uuristamist. Claus keskendus oma nimele, üritades unustada korrakski Jano, Helena ja tüdruku olemasolu.
„Mul on soe ja aitäh muretsemast,“ sisistas tüdruk õrnalt. „Sa ei vastanud mu küsimusele.“  Claus kortsutas kulmu ja rebis pilgu põrandalt ära. See oli viga.
Tüdruk uuris teda oma tumedate silmadega. Tüdruku silmad olid küsivad, aga nendes mäsles väike elav tuli. Oli hämmastav kui palju oli tüdrukul oma suguvõsa pärilike jooni. Punased juuksed, tumedad silmad, hele nahk ja väiksed ilmekad tedretäpid. Poistel oli võimatu jääda sellise ilu pärast täie mõistuse juurde.
„Tule, Helena, toome joogipoolist siia.“ Jano tõusis püsti ning sama tegi ka Helena. „Teie väiksekesed lahendage oma probleemid ära.“ Jano vaatas tüdrukut ja raputas märkamatult pead. Pööningul kostis luugi avanemist ja selle kinni panemist.
Claus piidles ikka veel tüdrukut hoolega ning alles täpsemalt vaadates taipas ta, et tüdruku muidu korralikud riided olid tahmased, põlved verised ja marraskil ning tüdruku nägu valitses väsinud ilme.
„Sa kukkusid eks?“ küsis Claus muuseas. Ta nägi kuidas tüdruku ilme selgines hetkeks ning sellel hetkel oleks Claus võinud tüdruku näost kõik välja lugeda.
„Ma kukkusin siia üles ronides.“ Tüdruk pööritas kergelt silmi, „Vihmaveetoru läks äkitselt katki ja juba järgmisel sekundil lebasin tänavakividel teadvuseta.“
„Jano tõi sind siia pööningule?“ Claus kallutas enda pead kergelt vasakule. Claus nägi kuidas tüdruku silmad särasid kuuvalgel pööningul.
Tüdruk noogutas ja manas enda suule väikese naeratuse. Claus nägi tüdruku näol seda naeratust haruharva.
Porve idea Jano! Lo jarve!“ karjus allkorrusel Jano isa kähe hääl. Korraga puhkes tüdruk südamest naerma.
„Tahad mulle ka tõlkida mida Jano isa talle jälle karjus?“
Tüdruk oli kägaras ja hingas katkendlikult. Oli näha, kuidas tüdruk üritas mitte naerda, aga see ei tulnud tal hästi välja.
„Jano isa,“ tüdruk itsitas, „ütles talle: „Halastaja küll! Sa oled hull!“  Ja ma pole üldse kindel kas ma soovin teada miks Jano isa seda karjus.“
„Kuidas Jano isa üldse oskab vana-kindluse keelt?“
Tüdruk hakkas uuesti itsitama. „Millal te mehed hakkate eluga kaasas käima? Jano isa oli preester ning oli kiriku kunagine keel vana-kindluse keel.“
Claus kehitas õlgu ja kuulis luugi avanemist. Ta keeras ennast kärmelt ümber ja nägi tulijaid.
„Sõbrad. Ma tõin teile juua läbi kannatuste raja. Loodan, et hindate minu panust teie me
meelelahutuseks ja sina Thea oled õhtul rõõmsam,“  lausus Jano elegantselt.
„Ma mõtlen selle pakkumise üle.“ Kehitas Thea õlgu.

Claus siples enda asemel und  saamata, mida ta kõige enam soovis. Igakord kui ta silmad hakkasid sulguma ning uni võimust võtma, pidi just sellel hetkel rott üle toa jooksma või hakkas Jano norskama kohutava heliga. Lõpuks oli Claus loobunud üritamast magada ning istus nüüd vastu vana kasti ja vaatas tühjusesse. Ta hakkas ümisema sama vana viisi mida oskas veel mängida ainult nende suguvõsa kindluses, ehk siis kaks inimest. Tema ja ta isa. Claus vangutas pead ning tema näole ilmus tilluke kahetsusevari. Claus ihkas praegu oma käes hoida vana viiulit ja poognat, mängida seda ja imetleda. Ta sulges silmad järjekordselt. Heitis mõtted viiuli mängimisest kõrvale ning püüdis natukenegi magada enne koidiku saabumist.
Keegi rabeles pööningul. Claus pani käe kõrvadele, kuid see ei aidanud. Oli ikka veel kosta rabelemist.
Claus avas vihaselt silmad ja tundis kuidas enam kui ööpäevane magamatus endast märku andis. Tuba silmitsedes nägi ta vähkrevat Thead. Ta nägi Thea tekki – kui seda tekkiks sai nimetada – tüdrukust palju kaugemal ja kuulis ta sonimist. Tähelepanelikult kuulates ei suutnud Claus sõnu eristada. Sõnad voolasid üle tüdruku huulte, nii nagu ta laulaks teises keeles. Ta soniski teises keeles.
Claus lõi endale vastu pead ja mühatas. Kuidas ta polnud aru saanud, et tüdruk räägib vana-kindluse keeles? Miks ma hakkasin muusiku õpipoisiks? Vana-kindluse keel kuluks küll vahepeal ära. Näiteks siis, kui Thea sonib.
Claus tõsis püsti ja komberdas Thea juurde. Algul ta müksas tüdrukut õrnalt, mille peale Thea ei reageerinud isegi. Igakord müksas ta Thead kõvemini. Viimaste müksamiste peale oli Thea vaikselt silmi avama hakanud ning nüüd olid ta silmad segadusest pärani ja vaatasid Clausi.
Wer I pasne?“ küsis Thea uimaselt. Claus nägi kuidas tüdruk silmi kissitas ja teda vahtis.
„Vabandust, Thea, aga ma ei räägi vana-kindluse keelt. Ma oskan ainult vanduda selles keeles,“ tähendas Claus. Clausi suul mängles muie ja ta hoidis ennast tagasi, et mitte meenutada mälestusi sellest, kuidas üks napakas varas oli neid lapsena õpetanud vana-kindluse keeles vanduma.
„Oih,“ pomises Thea ja pani oma punasejuuksesalgu kõrva taha. „Mul läheb see pidevalt meelest. Imelik, ma saan alles nüüd aru kui palju ma tegelikult räägin vana-kindluse keelt ning kui paljud seda keelt ei räägi.“ Thea naeratas totralt.
„Ma oleks ikka pidanud minema õppima vana-kindluse keelt, kui mul võimalus oli,“ mainis Claus ohates.
Thea noogutas nõustuvalt. „Aga muusikuid läheb vaja. Eriti häid.“
Claus pööritas silmi ja tuletas meelde: „Ma tean, et sa oled kuulnud, kuidas Jano oigab minu muusikat kuulates ja lausub dramaatiliselt, et ka kass kräunub minu viiulist andekamalt.“
Thea itsitas. „Mõnikord on tal õigus.“ Ta lause kajas pööningul, mida rõhutas Jano vali norskamine. Norskamise peale hakkas ka Claus itsitama.
„Kuidas sa saad mulle nii öelda? Ma olen selle kindluse parim muusik?“ uuris Claus itsitades. Claus nägi kuidas Thea pead vangutas.
Thea tõusis püsti ja Claus tundis endal tema sügavaid silmi. „Sa lugusid oskad rääkida?“ küsis Thea enda pilku pöörates katuseavasse.
„Ma ei ole…“ alustas Claus sõnatult.
„Loomulikult sa oskad jutte rääkida, sa oled muusik ju.“ Tüdruk naeratas. Thea lipsas osavalt katuseavast katusele ja hõikas Clausile tasase häälega: „Tule järgi!“
Claus ohkas raskelt ja sammus katuseava poole. Ta haaras käega ühest praost kinni ja asetas jala seinatalale. Claus tõmbas ennast järsult ülesse. Ta tundis kuidas kindel pind jalge alt kadus ning keha läbis värin. Claus kahmas kiirelt katuseavast kinni ja ajas ennast pööningult välja.
„Ma olen roostes. See oli hullem praegu kui Jano isa tagant varastamine,“ oigas Claus, Thea juurde minnes. Claus istus külmale katusele ja vaatas tõusvat päikest.
„Ega see nüüd nii hull ka ei olnud? Vaata mind, ma näen välja hullem kui kerjus. Mu riided on auklikud ning tahmased, mu põlved verised ja mu pea tuim, kuid ma sain hakkama.“
Claus vaatas tüdrukut ja noogutas. Thea nägi tõesti välja selline nagu ta oli ennast kirjeldanud. Hullem kui kerjus, aga siiski oli Thea kaunis.
„Sa tead legende kuningatest? Vanu ja keelatuid legende Kuningatesoost?“ uuris Claus Thealt. Claus sulges silmad ja lasi külmal tuulel enda juukseid sasida.
„Ma tean vaid seda, et neid oli kolm. Kolmas on neist nüüdseks väljasurnud?“ pakkus Thea umbmääraselt.
Claus noogutas Theale, teadmata kus Thea täpsemalt istub. „Algul oli neid kolm. Kolmas kuningatesugu valitses legendide järgi seda kindlust, aga valitseja suri. Tema tütar pidi pärima trooni, kuid enne seda tõusis troonile kuningas Rafael,“ Claus katkestas jutu ja vaatas Thead. Thea nägu oli krimpsus ja mõtlik.
„„Raamatute järgi oli kuningas Rafael I, läbiaegade parim kuningas. Ta peletas kindlust minema hulkurid, vargad ja kerjused““ tsiteeris Thea ette raamatust „Kuningad“ viiekümnenda lehe, kolmanda peatüki teise rea.
„Oli ikka saast raamat, ausalt ka. Ja sa tõesti usud seda?“ Kortsutas Claus kulmu ja ristitas enda käed rinnale.
„Ajalugu on asi, mille me ise välja luuletame,“ mainis Thea. Seejärel hakkas tüdruk itsitama. „Claus, mulle meenus, et ma põletasin selle raamatu ära kümme talve tagasi, kui mul oli valida, kas magan ühe öö väljas või põletan selle raamatu ära raekoja ees.“
„Jahm, ma mäletan seda selgelt ning sa valisid teise variandi.“ Claus naeratas ja jätkas.„Igatahes oli iga kuninglikksugu milleski hea. Esimene kuningatesugu valdas hästi alkeemiat ja ravitsemist. Nad asetasid oma käed lihtsalt inimese haavale ja haav kadus. Teine kuningatesugu olid võlurid. See sugu suutis rääkida keeli, ilma neid õppimata.“
„Mu ema rääkis, et teine kuningatesugu valdas kõiki elemente,“  segas Thea vahele. Claus tegi kerglase žesti.
„Sa oled kohutav kuulaja Thea. Sa muudkui segad vahele, aga ise soovid kuulata lugusid,“ lausus Claus teeseldes Jano dramaatilist tooni.
Thea turtsatas lapsikult. „Seda öeldakse mulle juba liiga tihti.“
Claus pilgutas silmi ning rääkis edasi: „Kolmas kuningatesugu olid sõdalased. Nad valdasid juba  lapsena sõjandust paremini, kui sai täiskohaga sõdur iial valdama. Kõigi kuningatesugude esindajad leppisid kokku, et kaitsevad üksteist alati ja tõusevad püsti siis kui langevad, kuid kolmanda Kuningatesoo esindaja, seda ei teinud. Ta hukkus ilma järeltulijateta. Mõned räägivad, et sõdalase tapsid iidse kindluse Rahka palgamõrvarid, aga teised räägivad, et ta suri läbi enesetapu.“
„Sul oli õigus. Sa oled tõesti sama kohutav jutuvestja kui muusik. Päriselt oled sa muusikas palju andekam, aga tõde on see, et kass mängib ka viiulit paremini,“ sõnas Thea naljaga. Thea tõusis püsti ning jalutas katuse servapoole. „Ma pean koju minema. Ma lubasin emale, et jään öösel koju ja kui ta taipab, et mind polnud öösel kodus, siis olen ma suures jamas.“
„Ma tulen päeval läbi su isa pagarikojast kui aega saan,“ ütles Claus. Thea noogutas talle vastu ja hakkas mööda katkist vihmaveetoru maapinna poole ronima.

No comments:

Post a Comment